Om oss

Scouting handlar om att göra unga människor redo för livet. Genom roliga och spännande aktiviteter, ofta ute i naturen, tillsammans med scoutkompisarna i patrullen och avdelningen, lär vi oss bland att samarbeta, ta hänsyn och leda – något man har nytta och glädje av hela livet.

I år har vi två spårarscoutavdelningar på måndags- och tisdagskvällarna, två upptäckarscoutavdelningar parallellt på tisdags- och onsdagskvällarna, och äventyrarscouterna som har avdelningsmöte på torsdagarna. Utmanarscouterna för ungdomar från 15 år träffas på fredagarna. Avdelningen Vilddjuren riktar sig till barn och ungdomar från ca 10 år, som går på särskolan eller har andra särskilda behov, och vi siktar nu på att komma igång med den gruppen igen efter pandemin. De har hittills träffats varannan söndagseftermiddag. Vi har även en familjescoutgrupp (en prova på-verksamhet för yngre barn som deltar tillsammans med förälder/vuxen), som träffas varannan söndagsförmiddag.

Kårens arbete leds av en kårstyrelse, som medlemmarna väljer på höstens kårstämma. Vi är många vuxna som jobbar med vår scoutkår och tycker det är roligt, och alla insatser behövs. Det gäller att sköta om utrustning, se till att våra fastigheter är i bra skick och vi måste vara många som tar hand om scouterna på avdelningsmöten. Du som är intresserad av att komma med i scoutgemenskapen och kan hjälpa till på något sätt, säg till. Du behövs, anmäl gärna intresse här!

Vi har två fastigheter, Scoutgården vid Stalls backe och Scoutstugan nere vid Forssjösjön. Vid Scoutgården finns bland annat en klättervägg, och vid Scoutstugan finns brygga, kanoter och båtar.

Kåren har 9 kanadensare främst för den egna verksamheten nere vid Scoutstugan och 6 kanadensare på kärran för både eget bruk och för uthyrning.
Vi har också ett antal enmanskajaker och en tvåmanskajak.

Årets höjdpunkt i scouterna är sommarens läger.

Läs mer om Katrineholms Scoutkår och om Scouterna i foldern som du kan hitta här:

Välkommen till Katrineholms Scoutkår