Scouthalsduken

Scouthalsduken är en del av scoutdräkten. Nu finns vår nya kårhalsduk för Katrineholms Scoutkår, men det går fortfarande även bra att använda den mörkblå, nationella, scouthalsduken, som många redan har och som beställs via Karin eller Scoutshopen.

(Läs om Scoutdräkten om du vill veta hur du skaffar scoutskjorta, T-shirt eller tröja, eller var märkena ska sitta på skjortan!)

Kårhalsduken kan du köpa via scoutkåren, till exempel genom att kontakta våra ledare. Halsduken är röd med gul kant, och med vårt kårmärke tryckt på ”snibben” där bak. Den är i 100% bomull och tvättas i 40°.

Kårhalsduken kostar 100 kr. När du köper en kårhalsduk betalar du genom att skicka denna summa till scoutkårens Swish eller bankgiro (nummer, se längst ner på sidan), och märka betalningen med ”Kårhalsduk” + ditt (scoutens) för- och efternamn.

En scouthalsduk rullas så att den kan läggas runt halsen, och så att ”snibben” (där märket sitter på kårhalsduken) är synlig i nacken. Om du har scoutskjorta på dig ska halsduken ligga under kragen. Halsduken två ändar hålls ihop med en ”sölja” (se exempel på bilden), men har du inte någon sådan går det även t.ex. att göra en vänskapsknop.