Bli scoutledare i Katrineholms Scoutkår!

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya vänner, oavsett var du bor eller hur gammal du är. Här kan du göra en insats för barn och unga, samtidigt som du själv har kul lär dig nya saker, inte minst om ledarskap. Tillsammans med våra scouter upplever vi äventyr i naturen, upptäcker nya sätt att lösa problem och har kul medan vi utforskar världen. Och alla är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

Du kan bli scoutledare för att hjälpa till så att dina egna barn får uppleva bra scoutaktiviteter, eller vara ledare för andras barn och ungdomar som också förväntar sig fina äventyr i Scouterna! Kanske har du varit scout själv tidigare, hos oss eller i en annan scoutkår? Då har du en del grundkunskaper redan, men det går lika bra att bli scoutledare om du inte har varit scout tidigare. I Scouterna är det ”lära genom att göra” som gäller, och du blir en del av en ledargrupp där ni tillsammans ordnar scoutaktiviteter och lär av varandra. Dessutom erbjuder vi olika former av utbildning för den som vill lära sig mer. En kort utbildning är obligatorisk för alla som blir scoutledare – Trygga Möten. Den handlar om att få grundläggande kunskaper för att kunna motverka och förhindra sådant som mobbing, trakasserier och övergrepp, och för att kunna hantera om något sådant ändå skulle inträffa. Trygga Möten gör du någon gång under den första tiden i Scouterna. Vi hjälper dig att bli redo för Scouterna!

För att gå med i vår scoutkår kan du göra en intresseanmälan som skickas direkt till vårt medlemsregister. Fyll i uppgifterna nedan så hör vi av oss till dig inom kort. Fält som är markerade med * är obligatoriska. (I rutan Noteringar kan du skriva om det är någon särskild åldersgrupp eller avdelning som du vill vara ledare för. Och kryssa förstås i att du vill ”hjälpa till”!)

Anmäl dig här!

Anmälningar av olika slag innebär att vi hanterar personuppgifter. Här kan du läsa om hur Scouterna och Katrineholms Scoutkår ser på hantering av personuppgifter:

GDPR-information